..nuzul quran..alquran..dan assyifa…

   
O mankind! There has come to you a good advice from your Lord (i.e. the
Quran, ordering all that is good and forbidding all that is evil), and
a healing for that (disease of ignorance, doubt, hypocrisy and
differences, etc.) in your breasts, – a guidance and a mercy
(explaining lawful and unlawful things, etc.) for the believers.


Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang
menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu dan yang menjadi
penawar
bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu dan juga
menjadi hidayat petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi
orang-orang yang beriman.
 

(  سورة يونس  , Yunus, Chapter #10, Verse #57)

Photobucket

And
We send down from the Quran that which is a healing and a mercy to
those who believe (in Islamic Monotheism and act on it), and it
increases the Zalimoon (polytheists and wrong-doers) nothing but loss.

Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran Aya-ayat Suci yang menjadi ubat penawar
dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya dan (sebaliknya)
Al-Quran tidak menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan
keingkaran mereka) melainkan kerugian jua.
 
(  سورة الإسراء  , Al-Isra, Chapter #17, Verse #82)


Photobucket

And if We had sent this as a Quran in a foreign language other than
Arabic, they would have said: "Why are not its Verses explained in
detail (in our language)? What! (A Book) not in Arabic and (the
Messenger) an Arab?" Say: "It is for those who believe, a guide and a
healing. And as for those who disbelieve, there is heaviness (deafness)
in their ears, and it (the Quran) is blindness for them. They are those
who are called from a place far away (so they neither listen nor
understand).

Dan kalaulah Al-Quran itu Kami jadikan (bacaan) dalam bahasa asing,
tentulah mereka akan berkata: Mengapa tidak dijelaskan ayat-ayatnya
(dalam bahasa yang kami fahami)? Patutkah Kitab itu berbahasa asing
sedang Rasul yang membawanya berbangsa Arab? Katakanlah (wahai
Muhammad): Al-Quran itu, menjadi (cahaya) petunjuk serta
penawar
bagi orang-orang yang beriman dan sebaliknya orang-orang yang tidak
beriman, (AL-Quran itu) menjadi sebagai satu penyakit yang menyumbat
telinga mereka (bukan
penawar) dan
ia juga merupakan gelap-gelita yang menimpa (pandangan) mereka (bukan
cahaya yang menerangi). Mereka itu (dengan perbuatan melarikan diri
dari ajaran Al-Quran, tidak ubahnya seperti) orang-orang yang diseru
dari tempat yang jauh (masakan mereka dapat mendengar dengan betul atau
melihat dengan nyata). 

(  سورة فصلت  , Fussilat, Chapter #41, Verse #44)

salam wth..
heheh…aci tak kalau letak semua ayat quran yang relate dengan syifa, healing dan penawar?
cannot help..memang dah itu yang Allah sebutkan..
jika kita lihat kembali argument orang ketika itu pada rasulullah mengenai bahasa Alquran yang tidak difahami..sebenarnya kita pun mengalami keadaan itu kan..
semoga kita bukanlah orang yang menolak..yang
bak kata Allah dalam ayat ini, ayat alquran merupakan satu penyakit kepada yang tidak beriman..
dan sudah pasti ianya satu kerugian jika kita tidak berusaha untuk mendalami dan memahami isinya sebaiknya sebagai seorang yang beriman..
tapi insya Allah, walaupun ada maksudnya yang tidak difahami..kita masih merasa tenang jika terdengar alunan ayat alquran kan?
kita masih boleh merasa perubahan luar dan dalam dengan membacanya kan? kita masih rindu dan tamak untuk mendalami isinya kan?
alhamdulillah..~itulah sebenarnya kurniaan Allah thru alquran..
anyway..selamat beramal pada hari nuzul quran..
(aha..a bit serious pulak entry ini..)

at last..i got  my pc with the package of internet back..
with maria’s help…pc yang disayangi kembali segar bugar…
maka saya perlu menyiapkan assignment pertama yang cikgu bagi..iaitu…
bermain saham!!
dan saya tidak tahu sebenarnya..~ macam mana nak main saham ni??
bagai terbayang bayang dalam kelas nanti cikgu jerkah.."syifa! kenapa saham kamu asyik negatif???" ..
heheh..sebab cikgu itu suka mengeluarkan ayat yang bagi kita knock down..menarik sekali~
rasanya…dah tujuh jam saya dan maria membelek papan bursa saham korea ni..belinye tidak..-_-  *cikgu takde assenmen lain ke?*

4 thoughts on “..nuzul quran..alquran..dan assyifa…

  1. ha..ha..ha..patuttlaa..nk suruh tukar ke healing..ok2..healing is better than the other one..mata air pn healing jgk sbb bila org tgk org pn rasa tenang~hehe.aci x promote nama sndr plak..~

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s