..i can’t see you~..

click to comment
salam wth..

"berkatalah sesuatu yang baik..ataupun diam"

i wanna share this..
The cornerstone of the information exchange in negotiation is called active listening.
There are several steps in the process, and two of them really attract me to talk about it…

-the power of silence-
if another party’s words is fundamentally unacceptable,the best response can be silence.
put on a poker face, and reveal nothing.
don’t look angry, amused, or confused.
people are threatened by silence, it is a powerful weapon-it is like KILLING A MOSQUITO WITH A SLEDGEHAMMER.
while silence requires considerable self-discipline on your side, the other party has to undertake the heavy lifting,
examining what he has done and trying to figure out a better way to engage.

-friendly silence-
the point where you and your counterpart agree that your understanding of what he has said is accurate,
and you need time to consider those points before respond.
after considering process, the reply will be more responsive.
show how their phrases have influenced you.
this technique will MASSAGE THEIR EGOS and package our own thoughts.
they also will feel being appreciated for listening them well..

this is what i have learned in negotiation skills class yesterday…
very interesting huh..ingat budak ribena je yang kalau tak setuju satu benda tu, dia tarik muka coldstone..
rupanya memang diaplikasikan oleh orang orang profesional sewaktu berunding…
heheh..sebenarnya susah kan nak tarik muka feelingless bila dalam hati tu,penuh dengan emosi tak puas hati, marah, rasa nak melenting, bla bla bla…
tapi itu yang dipanggil self-discipline~
orang akan lebih hormat kita jika kita dapat mengawal kemarahan kita, dan berlaku rasional di saat genting..^^
dan ciri ini sangat sangat diperlukan jika kita menjadi seorang ketua, especially if the people under us are way too many..
banyak kepala -> banyak isu -> banyak masalah -> banyak darah naik ke kepala..aha~
apapun, sebagai seorang yang suka mengajak orang ke arah kebaikan, dua skill ini perlu..
one, to be tough on what other people irrationally say – control ourself,
and two, to be a nice listener to what people say, in order to ask them to listen well to what we wanna say too – reciprocity concept..
orang seperti ini adalah orang yang tenang..
syifa, alert:tenang, bukan joyah ye~

ok, itu sahaja pengajian negotiation skills kita untuk hari ini..
aha..selalu setiap kali jumaat, musti rasa nak share isi belajar dalam skills class ni dalam blog, tapi biasa lah,
jumaat itu dikenali sebagai hari malas untuk pelajar seperti saya..
kerana ia adalah di hujung weekdays..
habis je kelas pukul 7, memang harapan yang sangat tinggi untuk melihat saya membuka buku semula pada malam itu…

bercerita mengenai kelas last saya untuk minggu ini (banking and investment),
terjadi perkara yang menarik semalam.
saya hanya tidur tiga jam pada malam sebelumnya kerana saya ada kuiz sehelai dan exam midterm sekuntum semalam..
maka saya sangat mengantuk selepas habis semuanya..
dan oleh kerana kelasnya pada pukul 5, maka saya sudah terasa *atau terazam lebih sesuai* untuk tidur dalam kelas..
selalunya saya dan wicitra akan duduk di barisan pertama, melangut tengok muka kyosu *punya la dekat kedudukan itu dengan kyosu*..
tapi kali ini saya ingin duduk di barisan last *in order to sleep without being kantoi*
lepas insa kyosu, tarik kerusi untuk duduk, letak buku…tiba tiba nama syifa bergema satu bilik..
"syifa, sit here. i cant see you when you are at the back. too far~" *sambil mengunjuk ke tempat duduk barisan pertama*
saya dah macam.."hah????"
kena gelak dengan satu kelas…heheh..sengal tul…kan dah kena..
hancur harapan saya untuk tidur…dengan mata dan hati yang berat, maka saya berpindahlah ke hadapan kelas….
tak pernah lah pulak saya dipanggil nama dengan kuat dan disuruh duduk di depan sekali di hanyang ini..~
suka saya yek, cikgu~?
bagi saya A+ ye…

mari sama sama mendoakan saya mendapat A+ untuk semiconductor engineering paper saya semalam~
*subjek yang menyumbang faktor kepada otak yang tidak center selama seminggu ini~dalam notes, ada nombor, symbols, dan gambar elektron, hole, carriers je..camna nak center??*

kepada semua ahli PPMK,
mari mencalonkan sesiapa jua pada hari penamaan calon bermula ahad ini~ 

One thought on “..i can’t see you~..

Leave a Reply

