drooling of lasykar ..

Photobucket

salam wth..

LASYKAR PELANGI Eye-rolling…~

saya dipush untuk menulis tengah malam semalam..
oleh seorang kawan yang ngada ngada..
 maka dari pagi tadi saya struggle fikir apa isi entry..
fikir nak tulis pasal eclipse..tapi saya sendiri tak tengok kejadiannya..*tertidur macam kena jampi pukul 2 semalam..padahal sebelum tu bekobar kobar nak tunggu, nak tengok depan rumah la, nak solat gerhana la apa la..*
so saya nak cerita pasal lasykar pelangi!!
sila rujuk: http://id.wikipedia.org/wiki/Laskar_Pelangi

Photobucket

novel ni dah lama..
terbitan pertama tahun 2005, masuk ke malaysia 2007..dan kemudian diulang cetak lagi..
tapi saya baru minat nak beli dan baca sebab safi *kawan lawyer kecil itu* sibuk promote..
katanya sangattt best!!
maka saya yang senang terpengaruh ni pun sudah terpengaruh…
kelam kabut cari kat mph skudai *walhal selama ni nampak je buku tu, belek dan letak balik*
safi kata buku ni tetralogi..ada 4 siri..
saya dengan azam yang melampaui batas, ingat nak borong empat empat..
rupanya mph ni tak nak duit..
dia jual dua je siri awal..
beli la dengan rasa sedikit kecewa…
koman betul..cewah

Photobucket

apa yang menarik di dalam buku ini:
1. jalan cerita, of course!! – sekumpulan budak sekolah seramai 10 orang, yang sangat miskin dari tanah belitong, indonesia. berusaha untuk belajar jugak jugak, walaupun sekolah nak roboh, uniform tiada, ada seorang cikgu untuk semua belas belas subjek, dan walaupun tiada kantin!
2. bahasa – sungguh serius, tapi sungguh lawak..dapat dibayangkan keadaan kerana sangatttt detail~
3. gaya penceritaan yang bersahaja – penulis menulis macam sukahati saja..tulis diari ke apa..
4. keinsafan yang diserap dan nilai islamik yang menusuk..

ok, sekian dari cikgu bahasa, syifak izhar hisham..
heheh..
komen macam dah biasa marking paper spm kan..
saya nak selitkan sedikit adegan di sini:

"Ketika aku menyusul Lintang ke dalam kelas dia berjabat tanganku dengan kuat seperti pegangan tangan calon mertua yang menerima pingangan..berdekatan dengannya, aku berasa seperti dicabar bersiap-sedia untuk perlumbaan lari 100 meter." – sewaktu baru mendaftar sekolah dan mendapat kawan baru..

"Dia memang memiliki penampilan yang akan ditolak di mana-mana. Wajahnya seperti baru keluar dari bengkel ketok magic, atau menyerupai Frakenstein. Mukanya lebar dan berbentuk kotak, rambutnya serupa bulu landak, matanya tertarik ke atas seperti sebilah pedang dan dia hampir tidak mempunyai alis…guru mana pun yang melihat wajahnya akan tertekan jiwanya, membayangkan betapa susahnya memberi ilmu ke dalam kepala aluminiumnya itu" – sewaktu mengenalkan watak A Kiong sebagai kawan laskar pelangi watak utama..

"Ibunda guru, ibunda mesti tahu anak-anak buruh ini kelakuannya seperti syaitan. Sama sekali tidak boleh disuruh diam, terutama Borek, kalau tidak ada guru perangainya ibarat pesakit hospital sakit jiwa yang buas. Aku sudah tidak tahan, ibunda, aku menuntut pungutan suara yang demokratis untuk memilih ketua kelas baru. Aku juga tidak sanggup mempertanggungjawabkan kepimpinanku di padang mahsyar nanti, anak anak kotor yang tidak boleh dikawal ini hanya akan memberatkan hisabku!" – sewaktu Kucai si ketua kelas hendak menolak jawatan ketua..

bab 1 yang sangat meruntun hati, membuatkan saya tak sanggup nak sambung baca..
sebab menangis nangis time baca..ingatkan sampai akhir macam tu,
rupanya lepas lepas tu adanya kisah haru tapi sangat lawak, kisah menaikkan semangat, kisah keluarga yang gembira, dan semua elemen lah yang ada dalam kehidupan ini..
saya boleh gelak seorang diri macam hape, mencapai tahap incik nasrul hadi ingat saya sakit..
hoh~

sila baca..
bagus untuk sesi muhasabah diri, bersyukur dengan apa yang ada dengan tahap syukur yang sangat sangat..
kalau malas nak baca, boleh tengok movie je..
jalan cerita lebih kurang mereka kata..

sekarang saya tengah berusaha untuk habiskan siri kedua, SANG PEMIMPI..
sebelum ini,walaupun assignment kena hantar esok..saya masih culas untuk menyiapkannya kerana nak habiskan buku laskar ini…maka kali ini, saya berusaha untuk habiskan cepat cepat weekend ni *so dalam kelas time cikgu mengajar, tak ada lah saya ngelat baca macam hari tu~*

masalahnya, sang pemimpi juga bagi saya menangis nangis di awal buku dan sekarang baru boleh nk bergembira pada bab tiga dan seterusnya~ haih!

apapun, kepada nadz: i love u~

 

2 thoughts on “drooling of lasykar ..

  1. hahaha..ape kah minah ini bebelkan…kite dh seminggu dgr ade org gelak sengsorang…asal die duk sorang2 je ngn buku tu…gelak tahap gaban…seb bek jiran sblh x dgr…anytime gelak;…pastu nangis..nagis lg…igtkn sedih sbb sy x belikan die laksa penang..rupenye~..laskar pelangi die…

Leave a Reply

