drooling of lasykar ..

Photobucket

salam wth..

LASYKAR PELANGI Eye-rolling…~

saya dipush untuk menulis tengah malam semalam..
oleh seorang kawan yang ngada ngada..
 maka dari pagi tadi saya struggle fikir apa isi entry..
fikir nak tulis pasal eclipse..tapi saya sendiri tak tengok kejadiannya..*tertidur macam kena jampi pukul 2 semalam..padahal sebelum tu bekobar kobar nak tunggu, nak tengok depan rumah la, nak solat gerhana la apa la..*
so saya nak cerita pasal lasykar pelangi!!
sila rujuk: http://id.wikipedia.org/wiki/Laskar_Pelangi

Photobucket

novel ni dah lama..
terbitan pertama tahun 2005, masuk ke malaysia 2007..dan kemudian diulang cetak lagi..
tapi saya baru minat nak beli dan baca sebab safi *kawan lawyer kecil itu* sibuk promote..
katanya sangattt best!!
maka saya yang senang terpengaruh ni pun sudah terpengaruh…
kelam kabut cari kat mph skudai *walhal selama ni nampak je buku tu, belek dan letak balik*
safi kata buku ni tetralogi..ada 4 siri..
saya dengan azam yang melampaui batas, ingat nak borong empat empat..
rupanya mph ni tak nak duit..
dia jual dua je siri awal..
beli la dengan rasa sedikit kecewa…
koman betul..cewah

Photobucket

apa yang menarik di dalam buku ini:
1. jalan cerita, of course!! – sekumpulan budak sekolah seramai 10 orang, yang sangat miskin dari tanah belitong, indonesia. berusaha untuk belajar jugak jugak, walaupun sekolah nak roboh, uniform tiada, ada seorang cikgu untuk semua belas belas subjek, dan walaupun tiada kantin!
2. bahasa – sungguh serius, tapi sungguh lawak..dapat dibayangkan keadaan kerana sangatttt detail~
3. gaya penceritaan yang bersahaja – penulis menulis macam sukahati saja..tulis diari ke apa..
4. keinsafan yang diserap dan nilai islamik yang menusuk..

ok, sekian dari cikgu bahasa, syifak izhar hisham..
heheh..
komen macam dah biasa marking paper spm kan..
saya nak selitkan sedikit adegan di sini:

"Ketika aku menyusul Lintang ke dalam kelas dia berjabat tanganku dengan kuat seperti pegangan tangan calon mertua yang menerima pingangan..berdekatan dengannya, aku berasa seperti dicabar bersiap-sedia untuk perlumbaan lari 100 meter." – sewaktu baru mendaftar sekolah dan mendapat kawan baru..

"Dia memang memiliki penampilan yang akan ditolak di mana-mana. Wajahnya seperti baru keluar dari bengkel ketok magic, atau menyerupai Frakenstein. Mukanya lebar dan berbentuk kotak, rambutnya serupa bulu landak, matanya tertarik ke atas seperti sebilah pedang dan dia hampir tidak mempunyai alis…guru mana pun yang melihat wajahnya akan tertekan jiwanya, membayangkan betapa susahnya memberi ilmu ke dalam kepala aluminiumnya itu" – sewaktu mengenalkan watak A Kiong sebagai kawan laskar pelangi watak utama..

"Ibunda guru, ibunda mesti tahu anak-anak buruh ini kelakuannya seperti syaitan. Sama sekali tidak boleh disuruh diam, terutama Borek, kalau tidak ada guru perangainya ibarat pesakit hospital sakit jiwa yang buas. Aku sudah tidak tahan, ibunda, aku menuntut pungutan suara yang demokratis untuk memilih ketua kelas baru. Aku juga tidak sanggup mempertanggungjawabkan kepimpinanku di padang mahsyar nanti, anak anak kotor yang tidak boleh dikawal ini hanya akan memberatkan hisabku!" – sewaktu Kucai si ketua kelas hendak menolak jawatan ketua..

bab 1 yang sangat meruntun hati, membuatkan saya tak sanggup nak sambung baca..
sebab menangis nangis time baca..ingatkan sampai akhir macam tu,
rupanya lepas lepas tu adanya kisah haru tapi sangat lawak, kisah menaikkan semangat, kisah keluarga yang gembira, dan semua elemen lah yang ada dalam kehidupan ini..
saya boleh gelak seorang diri macam hape, mencapai tahap incik nasrul hadi ingat saya sakit..
hoh~

sila baca..
bagus untuk sesi muhasabah diri, bersyukur dengan apa yang ada dengan tahap syukur yang sangat sangat..
kalau malas nak baca, boleh tengok movie je..
jalan cerita lebih kurang mereka kata..

sekarang saya tengah berusaha untuk habiskan siri kedua, SANG PEMIMPI..
sebelum ini,walaupun assignment kena hantar esok..saya masih culas untuk menyiapkannya kerana nak habiskan buku laskar ini…maka kali ini, saya berusaha untuk habiskan cepat cepat weekend ni *so dalam kelas time cikgu mengajar, tak ada lah saya ngelat baca macam hari tu~*

masalahnya, sang pemimpi juga bagi saya menangis nangis di awal buku dan sekarang baru boleh nk bergembira pada bab tiga dan seterusnya~ haih!

apapun, kepada nadz: i love u~

 

Advertisements

regret..

 
perkara yg bese terjadi…
dlm kehidupan seorg student…
heheh..i donno la others..but mine..salu aje tejadi…
which is..
regret~
 
dpt xm paper..
nganga jap…
pstu jwb men ikot paler syifa..rumus ciptaan prof syifa…isi ikot buku hasil karya penulis syifa…teori sume ikot kajian syifa sdri…
tulis bg penuh…
hanta xm paper..
kuar dr klas…
tggu lif nk ke tgkt bwh…
then time tggu msti akan pk…
nape la aku x jwb cenggini…nape la x baca part tuh..nape la x hafal rumus yg cikgu dh ckp tuh…
nape la .. nape la .. nape la …
time tu sure2 salahkn diri sdri…
slhkn komputer yg suka bg peluang nk surf internet for feelin borin to study….
salah kn linet tenet kt kisuksa yg laju semacam nih…
salahkn notes yg x phm ape yg sdri dh tulis maka malas nk baca balik…
haihhh..~
 
They will say, "If only we had really listened and used our intellect, we would not have been Companions of the Blaze." (Surat al-Mulk: 10)
 

Occasionally a person faces various physical and spiritual sorrows and troubles in the world. Amongst these are feelings so intense that they cannot be compared with any other physical pain. This feeling that causes such great distress in the human soul is a feeling called "regret."

There are two completely different forms of regret, however. The regret felt by people of faith and the regret that non-believers experience. These two feelings are extremely different from one another.

Believers are the people who have an absolute faith in the fact that events take place by Allah’s Will, and whatever befalls them does so by Allah’s Will. This explains their all-important distinctive attribute of putting their unyielding trust in Allah, at good times, in trouble or when they make a mistake. The Prophet Muhammad (saas) pointed out the strong character of the believer with a comparison in the hadith below:

The similitude of a believer is that of a standing crop in a field which is shaken by wind and then it comes to its original position but it stands at its roots. (Muslim)

Upon making a mistake, a believer immediately repents with sincerity and hopes for Allah’s forgiveness. As a result, he does not suffer from a distressful and long-lived feeling of regret. The regret felt by believers urges them to ask for repentance, to purify themselves and prevents them from repeating this error. It helps them rectify their errors and prevents them from plunging into a distressful and pessimistic mood. Moreover, this regret does not reduce their enthusiasm, devotion, or religious zeal nor does it drag them downward into a spiral of apprehension and depression.

Regret felt by disbelievers, on the other hand, is very distressing and long-lasting, as they do not put their trust in Allah when they encounter a difficulty or commit a transgression. Throughout their lives, they often use phrases like "I wish I had not done this…" "I wish I had never said this…," and so on.

*a masterpiece by harun yahya*

so syifa..
jgn la regret…~
it is a sign of a disbeliever rite….
u had done it … u shud accept the result…
dgn hati terbuka…
if it comes with success….
it is such a gift from Allah taala….
n if not…
it means u r being tested….
wether u r strong or not…
n u shud take the moral of value…
jgn men pejam mata n ulang balik mende2 silap mengong itu!!!~
 
*im done*i shud trime padah nye sbb malas…heh*im off*

pengajaran sehari bersama note loushi

komawoyo,note loushi  [chikamatsu sensei]
harap dapat menjadi anak murid yg baik~
 
tekkang = tensen
kattang = kuat bertenaga
hitang lettung = hitam legam
manih letting = manis melecas
supik gelenya = beg plastik
supik = beg
 
 
bleh ke nk hafal ni?? erk..perlu ke hafal? paham je x leh ke?
ㅎㅎㅎㅎ..unpredictable syifa >> u rili are in da middle of tryin all out huh…
 

the best poem of 2005

This poem was nominated poem of 2005 for the best poem, written by an African kid………amazing thought!!!

 

When I born, I Black,

When I grow up, I Black,

When I go in Sun, I Black,

When I scared, I Black,

When I sick, I Black,

And when I die, I still black..

And you White fella,

When you born, you Pink,

When you grow up, you White,

When you go in Sun, you Red,

When you cold, you Blue,

When you scared, you Yellow,

When you sick, you Green,

And when you die, you Gray..

And you calling me Colored ??

seindah mawar berduri

"Bingkisan tinta ini penulis tujukan istimewa buat mereka
yang mencari kejernihan redha Ilahi dalam percintaan
Buatmu ~
pencari cinta sejati, cinta yang abadi ~ "

Seindah Mawar Berduri

SINOPSIS

Khazinatul Asrar ~ khazanah kerahsiaan.
Seorang gadis yang menyimpan rahsia kesucian hati yang
takut dan cinta pada Ilahi di sebalik tabir aurat yang
menghijab diri. Dia menjadi siulan ramai lelaki namun
falsafah cinta yang dipegangnya menyebabkan dirinya
tidak mudah untuk dimiliki. Dia tetap teguh dengan
falsafahnya biarpun didatangi dugaan cinta silih
berganti.
Khazinatul Asrar mendapat keistimewaan itu kerana
rahsia falsafah cintanya pada Ilahi. Cinta yang kudus
dan suci.Kehebatan falsafah cintanya itu menyebabkan
banyak kumbang yang akur tewas. Mereka tak terdaya
menempuhi ranjau dan duri sepanjang perjalanan untuk
menyunting mawar idaman.
Apakah sebenarnya falsafah cinta Khazinatul Asrar?
Adakah cintanya semata-mata untuk Ilahi lalu
meminggirkan lelaki?
Kenapakah ramai kumbang yang tercabar untuk memiliki
si mawar yang sedang mekar di Taman Larangan itu?
dan banyak lagi persoalan yang perlu diterokai
Akhirnya muncullah si jejaka pilihan Allah S.W.T buat
si mawar berduri, menyingkap seribu satu rahsia
kesucian hati di sebalaik tabir cinta Khazinatul
Asrar. Bagaimana Khazinatul Asrar akhirnya dimiliki?
Siapakah sang kumbang itu yang berjaya mencari penawar
bisa duri wardah?
Yang pasti, novel ini menghidangkan kebenaran janji
Allah yang termaktub dalam surah An-Nur,
" Wanita yang toyyibaat itu untuk lelaki yang
toyyibuun¡ "
Sucinya cintamu Khazinatul Asrar, seindah mawar
berduri ~

FATIMAH SYARHA MOHD NOORDIN

++ sape nak baca..cari la kat net..download sdri ek..panjang sgt..x muat nak boh dlm ni.. ^^ n  thanx to tasnim n nadia ..for introducing diz story to me..